2-7 августа 2021 года состоится 6-й Конгресс Международного общества культурно-исторических и деятельностных исследований (The International Society of Cultural-historical Activity Research) – крупнейшее международное событие для той части научного сообщества, которой интересен культурно-исторический и деятельностный подход в психологии. В этом году Конгресс проводится в смешанном формате. Основным организатором 6-го Конгресса стал Федеральный университет Рио Гранде до Норт, Бразилия (UFRN). Следующий 7-й Конгресс ISCAR состоится уже в Москве на базе Московского государственного психолого-педагогического университета (МГППУ).
В преддверии проведения Конгресса опубликован второй в 2021 году информационный бюллетень Международного общества культурно-деятельностных исследований (ISCAR). В информационном бюллетене, в частности, высказано пожелание руководителя ISCAR Катерины Плакитси к будущим участникам Конгресса: «Весь мир столкнулся с огромной неопределенностью, вызванной COVID-19. Некоторые из нас не смогут приехать на Конгресс в этом году из-за опасений заразиться. Однако, несмотря на всю эту неопределенность, хотелось бы выразить надежду на то, что вы и ваши семьи хорошо справляетесь с этими трудными временами».
В программу Конгресса включены Симпозиумы, организованные МГППУ. Полная программа мероприятий доступна на сайте 6-го Конгресса ISCAR 2021. Время проведения мероприятий указано с учетом его фактического проведения, часовой пояс BRT-Brazilian Time Zone UTC–3.
ПРОГРАММА МЕРОПРИЯТИЙ КОНГРЕССА ISCAR 2021 С УЧАСТИЕМ МГППУ
Обращаем внимание, в программе указано местное время. Разница во времени Бразилия–Москва составляет 6 часов.
11:00–12:30
Symposium “ZPD: CONTEMPORARY VIEWS IN THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION AND PSYCHOTHERAPY. PART ONE”
- MULTIDIMENSIONAL MODEL OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT AS A KEY TO DESCRIBING MECHANISM OF SELF-DEVELOPMENT: REFLECTIVE-ACTIVITY APPROACH
Zaretskii V.K., Nikolaevskaya I.A., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
- IS ZPD ABOUT DEVELOPMENT? CURRENT STATE OF ARTS AND WHAT SHOULD BE DONE
Veresov N., Minson V.J., Monash University, Australia
- PERFECTIONISM IN MODERN STUDENTS: DESTRUCTIVE PERSONALITY TRAIT AND BLOCK OF THE MOVEMENT IN ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT
Kholmogorova A.B., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
- NOTIONS OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT AND THE SPACE OF CHILD REALIZATION
Veraksa N.Y., Lomonosov Moscow State University, Russian Federation
16:00–18:00
Symposium “BOOKS AND JOURNALS PRESENTATION”
Katerina Plakitsi, Vitalii Rubtsov, Michael Cole, Alla Kholmogorova, Anna Shvedovskaya
10:30–12:00
Symposium “CULTURAL-HISTORICAL SCIENTIFIC SCHOOL: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL APPLICATION IN CONTEMPORARY RUSSIA. PART ONE”
- CULTURAL-HISTORICAL THEORY: THE ISSUES THAT L.S. VYGOTSKY BROUGHT UP
Rubtsov V.V., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
- DEVELOPMENT OF SOCIAL COMPETENCIES OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN SCHOOLS WITH DIFFERENT WAYS OF ORGANIZING EDUCATIONAL INTERACTIONS
Irina M. Ulanovskaya, Psychological Institute of Russian Academy of Education, Moscow, Russian Federation
- CONTEMPORARY ADOLESCENCE THROUGH THE PRISM OF THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY: ON THE ISSUE OF EXPERIMENTING WITH ROLES
Rubtsova, O.V., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
- THE UNITY OF EDUCATION, DEVELOPMENT AND MENTAL HEALTH: CULTURAL-HISTORICAL PERSPECTIVE
Kholmogorova A.B., Zaretskii V.K., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
10:30–12:00
Symposium “ZPD: CONTEMPORARY VIEWS IN THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION AND PSYCHOTHERAPY.PART TWO”
- REFLECTION OF THE LESSON IN THE TEACHERS ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT
Zaretskii Yu.V., private educational institution Khoroshevskaya school, Moscow, Russian Federation
- «CHESS FOR OVERALL DEVELOPMENT»: REFLECTIVE-ACTIVITY APPROACH
Glukhova O., Chess Club «Vertical», Satka, Russian Federation
- LEARNING IN THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT
Manske C., Christel Manske Institute, Hamburg, Germany
- THE ROLE OF A MENTOR IN THE FORMATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT (ZPD) IN ORPHANED CHILDREN
Semya G.V., Oslon V.N., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
10:30–12:00
Symposium “CULTURAL-HISTORICAL SCIENTIFIC SCHOOL: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL APPLICATION IN CONTEMPORARY RUSSIA. PART TWO”
- VYGOTSKY’S IDEAS IN SCIENTIFIC PUBLICATIONS: A TEN YEARS’ ANALYSIS (2010-2020)
Shvedovskaya A.A. Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation
- EDUCATION AS “A MASTERY” OF THE CULTURAL NORM OF LEARNING RESEARCH ACTIVITIES: THE PRACTICE OF IMPLEMENTING CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY IN THE WORK WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS IN RUSSIA
Obuhov A.S., Higher School of Economics, Moscow, Russian Federation
- EVALUATION OF SUPPORT STRATEGIES USED BY STUDENTS OF ASSISTING PROFESSIONS (PSYCHOLOGISTS AND TEACHERS) IN THE PROCESS OF LIVING THROUGH (“PEREZHIVANIE”) DIFFICULT SITUATIONS BY ADOLESCENTS
Klimenkova E.N., Volozhanina N.S., «South-West» State Educational Complex, Moscow, Russian Federation
- RESTORATION OF CONSTRUCTIVE ACTIVITY OF PATIENTS IN THE CONDITIONS OF PSYCHONEUROLOGICAL BOARDING SCHOOLS ON THE BASIS OF THE PRINCIPLES OF CULTURAL-HISTORICAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY
Takkueva E.V., Sisneva M.E., Training and Development Department of LLC “Sheremetyevo VIP”, Moscow, Russian Federation