Кафедра ЮНЕСКО Культурно-историческая психология детства

Московский государственный психолого-педагогический университет

  • Увеличить размер шрифта
  • Размер шрифта по умолчанию
  • Уменьшить размер шрифта
Home Новости 6-й Конгресс ISCAR 2020/2021: информационный бюллетень и программа участия МГППУ

6-й Конгресс ISCAR 2020/2021: информационный бюллетень и программа участия МГППУ

E-mail Печать PDF

2-7 августа 2021 года состоится 6-й Конгресс Международного общества культурно-исторических и деятельностных исследований (The International Society of Cultural-historical Activity Research) – крупнейшее международное событие для той части научного сообщества, которой интересен культурно-исторический и деятельностный подход в психологии. В этом году Конгресс проводится в смешанном формате. Основным организатором 6-го Конгресса стал Федеральный университет Рио Гранде до Норт, Бразилия (UFRN). Следующий 7-й Конгресс ISCAR состоится уже в Москве на базе Московского государственного психолого-педагогического университета (МГППУ).

В преддверии проведения Конгресса опубликован второй в 2021 году информационный бюллетень Международного общества культурно-деятельностных исследований (ISCAR). В информационном бюллетене, в частности, высказано пожелание руководителя ISCAR Катерины Плакитси к будущим участникам Конгресса: «Весь мир столкнулся с огромной неопределенностью, вызванной COVID-19. Некоторые из нас не смогут приехать на Конгресс в этом году из-за опасений заразиться. Однако, несмотря на всю эту неопределенность, хотелось бы выразить надежду на то, что вы и ваши семьи хорошо справляетесь с этими трудными временами».

В программу Конгресса включены Симпозиумы, организованные МГППУ. Полная программа мероприятий доступна на сайте 6-го Конгресса ISCAR 2021. Время проведения мероприятий указано с учетом его фактического проведения, часовой пояс BRT-Brazilian Time Zone UTC–3.

ПРОГРАММА МЕРОПРИЯТИЙ КОНГРЕССА ISCAR 2021 С УЧАСТИЕМ МГППУ

Обращаем внимание, в программе указано местное время. Разница во времени Бразилия–Москва составляет 6 часов. 

4 августа

11:00–12:30

Symposium “ZPD: CONTEMPORARY VIEWS IN THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION AND PSYCHOTHERAPY. PART ONE”

  1. MULTIDIMENSIONAL MODEL OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT AS A KEY TO DESCRIBING MECHANISM OF SELF-DEVELOPMENT: REFLECTIVE-ACTIVITY APPROACH 

Zaretskii V.K.Nikolaevskaya I.A., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

  1. IS ZPD ABOUT DEVELOPMENT? CURRENT STATE OF ARTS AND WHAT SHOULD BE DONE 

Veresov N., Minson V.J., Monash University, Australia

  1. PERFECTIONISM IN MODERN STUDENTS: DESTRUCTIVE PERSONALITY TRAIT AND BLOCK OF THE MOVEMENT IN ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT

Kholmogorova A.B., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

  1. NOTIONS OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT AND THE SPACE OF CHILD REALIZATION 

Veraksa N.Y., Lomonosov Moscow State University, Russian Federation

16:00–18:00 

Symposium “BOOKS AND JOURNALS PRESENTATION”

Katerina Plakitsi, Vitalii Rubtsov, Michael Cole, Alla KholmogorovaAnna Shvedovskaya

5 августа

10:30–12:00 

Symposium “CULTURAL-HISTORICAL SCIENTIFIC SCHOOL: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL APPLICATION IN CONTEMPORARY RUSSIA. PART ONE”

  1. CULTURAL-HISTORICAL THEORY: THE ISSUES THAT L.S. VYGOTSKY BROUGHT UP 

Rubtsov V.V., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

  1. DEVELOPMENT OF SOCIAL COMPETENCIES OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN SCHOOLS WITH DIFFERENT WAYS OF ORGANIZING EDUCATIONAL INTERACTIONS

Irina M. Ulanovskaya, Psychological Institute of Russian Academy of Education, Moscow, Russian Federation

  1. CONTEMPORARY ADOLESCENCE THROUGH THE PRISM OF THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY: ON THE ISSUE OF EXPERIMENTING WITH ROLES 

Rubtsova, O.V., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

  1. THE UNITY OF EDUCATION, DEVELOPMENT AND MENTAL HEALTH: CULTURAL-HISTORICAL PERSPECTIVE

Kholmogorova A.B., Zaretskii V.K., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

6 августа

10:30–12:00 

Symposium “ZPD: CONTEMPORARY VIEWS IN THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION AND PSYCHOTHERAPY.PART TWO”

  1. REFLECTION OF THE LESSON IN THE TEACHERS ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT

Zaretskii Yu.V., private educational institution Khoroshevskaya school, Moscow, Russian Federation

  1. «CHESS FOR OVERALL DEVELOPMENT»: REFLECTIVE-ACTIVITY APPROACH

Glukhova O., Chess Club «Vertical», Satka, Russian Federation

  1. LEARNING IN THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT

Manske C., Christel Manske Institute, Hamburg, Germany

  1. THE ROLE OF A MENTOR IN THE FORMATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT (ZPD) IN ORPHANED CHILDREN

Semya G.V.Oslon V.N., Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

10:30–12:00 

Symposium “CULTURAL-HISTORICAL SCIENTIFIC SCHOOL: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL APPLICATION IN CONTEMPORARY RUSSIA. PART TWO”

  1. VYGOTSKY’S IDEAS IN SCIENTIFIC PUBLICATIONS: A TEN YEARS’ ANALYSIS (2010-2020)

Shvedovskaya A.A. Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation

  1. EDUCATION AS “A MASTERY” OF THE CULTURAL NORM OF LEARNING RESEARCH ACTIVITIES: THE PRACTICE OF IMPLEMENTING CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY IN THE WORK WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS IN RUSSIA

Obuhov A.S., Higher School of Economics, Moscow, Russian Federation

  1. EVALUATION OF SUPPORT STRATEGIES USED BY STUDENTS OF ASSISTING PROFESSIONS (PSYCHOLOGISTS AND TEACHERS) IN THE PROCESS OF LIVING THROUGH (“PEREZHIVANIE”) DIFFICULT SITUATIONS BY ADOLESCENTS

Klimenkova E.N., Volozhanina N.S., «South-West» State Educational Complex, Moscow, Russian Federation

  1. RESTORATION OF CONSTRUCTIVE ACTIVITY OF PATIENTS IN THE CONDITIONS OF PSYCHONEUROLOGICAL BOARDING SCHOOLS ON THE BASIS OF THE PRINCIPLES OF CULTURAL-HISTORICAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

Takkueva E.V., Sisneva M.E., Training and Development Department of LLC “Sheremetyevo VIP”, Moscow, Russian Federation

 

Лурия Александр РомановичЛурия Александр Романович
16.07.1902 - 14.08.1977
Психолог, основатель отечественной нейропсихологии, ученик Л.С. Выготского.
"Он был мастером эксперимента и считал, что любую психологическую проблему можно решить экспериментальным путем." Е.Д. Хомская